تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/12 - 08:25
کد خبر: 509367

نگاهی بر مناظره جلیلی و پزشکیان در دور دوم انتخابات؛

معامله طبیب با حقوق مسلم مردم/ عقلانیت و برنامه‌ در برابر پوپولیسم و تناقض

معامله طبیب با حقوق مسلم مردم/ عقلانیت و برنامه‌ در برابر پوپولیسم و تناقض

جلیلی خطاب به پزشکیان اظهار داشت: بسیاری از کارگران و افراد محروم جامعه خطاب به آقای پزشکیان می گویند در مورد ما هیچ صحبتی نمی کنید همچنین شما در مورد زنان صحبت کردید در حالی که چند میلیون زن سرپرست خانوار و خودسرپرست داریم و این ها باید در برنامه شما دیده شود.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در اولین مناظره از دور دوم انتخابات که میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان شب گذشته برگزار شد، به خوبی روشن شد که پزشکیان درحالی بر برنامه‌ها و صحبت‌های جلیلی ایراد وارد می‌آورد که در جایگاه رئیس جمهور احتمالی، هیچ‌گونه سخن و برنامه‌ای برای گفتن به جز سوار شدن بر موج افکار عمومی و دست‌گذاشتن روی نقاطی که مردم را تحریک به رای دادن به وی کند ندارد، در واقع موضوعاتی که از سوی وی بیان شد مبین آن است که هرچه پیش‌تر می‌رود شباهت او با دولت حسن روحانی از تمامی جهات حتی دروغ‌پردازی بیشتر می‌شود.

در ادامه این گزارش نگاهی بر برنامه‌های اشاره شده سعید جلیلی در برابر شلختگی و هیاهوی مسعود پزشکیان می‌پردازیم.

نامزد چهادهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مسئولیت پذیری است که آزادی را تضمین می کند. سعید جلیلی در مناظره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه دولت متبوع خود برای افزایش مشارکت مردم در دوره بعدی ریاست جمهوری، اظهار داشت: یکی از افتخارات امام راحل و نظام جمهوری اسلامی ایران این بود که همه دنیا اعتراف دارند که مردم هستند که با آرای خودشان تعیین کننده هستند.

وی ادامه داد: اگر قدرت و یا پیشرفتی داریم حاصل مشارکت مردم است. وی گفت: دولت باید نقش آفرینی را برای مردم ایجاد کند لذا یکی از برنامه های دولت من این است که مشارکت مردم را در اداره کشور و در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و... را فراهم کند. جلیلی گفت: روز جمعه که مردم پای صندوق رأی حضور یافتند همه منتظر نتایج بودند لذا این مردم بودند که با آرای خود تعیین کننده بودند و چیزی از قبل تعیین نشده بود. وقتی مردم در اداره کشور مشارکت داده می شوند نتیجه خوبی را شاهد بودیم؛ همانند دوران دفاع مقدس که وقتی به کشور حمله شد، همین مردم کشور را از مشکلات عبور دادند.

جلیلی تصریح کرد: باید نقش مشارکت مردم را پاس بداریم. اینکه در شعار خود میگوییم هر ایرانی نقش پرشکوه و میگوییم یک جهان فرصت باید نتیجه اش یک ایران جهش باشد، راهی جز مشارکت مردم ندارد لذا وظیفه دولت این است که این بستر را فراهم کند. وی گفت: هرکسی باید به اندازه وسع خودش باید تلاش کند روند کشور بهتر شود. معتقدیم‌برای‌رسیدن‌به‌وضع‌مطلوب‌باید‌از‌خود‌ مردم‌استفاده‌کرد.

جلیلی افزود: در بحث های دولت سایه تاکید می کنیم که به وضعیت موجود نباید تکیه کرد و باید به سمت مطلوب رفت. معتقدیم برای رسیدن به وضع مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد. وی گفت: اگر وضع موجود با مطلوب مشارکت مردم فاصله دارد باید با برنامه ای مردم را با انگیزه بیشتر به سمت مشارکت مطلوب سوق دهیم.

جلیلی، در پاسخ به این پرسش که برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات که برنامه ای دارید گفت: اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند باید مردم را ببینیم که آنها به این عرصه ها بیایند و احساس کنند که با مشارکت خودشان می توانند یک حرکت جمعی را با کمک دولت شکل دهند اما چرا این مسئله اتفاق نمی افتد چرا که بسیاری از آنها دیده نمی شوند.

وی خطاب به آقای پزشکیان، ادامه داد: بسیاری از کارگران و افراد محروم جامعه خطاب به آقای پزشکیان می گویند در مورد ما هیچ صحبتی نمی کنید همچنین شما در مورد زنان صحبت کردید در حالی که چند میلیون زن سرپرست خانوار و خودسرپرست داریم و این ها باید در برنامه شما دیده شود.

یکی از مواردی که مشارکت مردم را تقویت می کند این است که آنها ببینند که مسئله آنها دیده شده است و برای آن راه حل اندیشیده شده است. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین با نشان دادن جزوه پره حجمی گفت: من در 48 ساعت گذشته این میزان از مطالب مردم را بررسی کردم و آنها انتظار دارند که مسائل آنها دیده شود.

طالبان خطاب کردن مردم توسط نزدیکان پزشکیان 

هنوز انتخابات تمام نشده بود شما به جمعیت ۹ میلیونی اعلام کنیم که شما طالبان هستید. جلیلی افزود: اگر در حرف هایی که مردم از ما می شنوند متوجه شوند که مسئله آنها دیده شده و راه حل آن را در نظر داریم، مسئله ای نظیر امنیت شغلی و شغل که من در هر شهری که می روم در مورد آن صحبت می کنم و معتقدم باید در این مسائل فراتر پیش برویم و بگوییم نه تنها مشکل تو حل می شود بلکه از تمام استعداد تو استفاده می کنیم تا تو احساس رضایت کنی.

جلیلی ادامه داد: برخی اوقات ممکن است برخی از افراد رفتارهای غلطی را انجام دهند اگر خود ما و یا ستادهایمان و کسانی که مسئولیت رسمی دارند بیایند و در این عرصه ها بد اخالقی هایی را انجام دهند حتما باید جلوی آن گرفته شود و حالا یک فرصتی  است که میلیون ها نفر در حال تماشای مناظره هستند و می خواهند ببینند مشکل چیست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: آقای پزشکیان اشاره کرد که برنامه ششم اجرا نشده در صورتی که این در زمان مجلس دهم و دولت دوازدهم بوده است و باید پرسید که چرا این برنامه اجرا نشد. اگر این برنامه به قول آقای دکتر برنامه خوبی هم بوده و می توانسته به کشور کمک کند چرا اجرا نشده و شما که در جایگاه نظارتی مجلس بودید و باید اجرای برنامه را دنبال می کردید، مانند کارنامه دانش آموز باید مرتب برای موفقیت پیگیری می کردید مثل یک پدر دلسوز نه آنکه آخر سال بپرسید چه شد. صحبت من این است که شما نایب رئیس مجلس بودید آقای پزشکیان و باید پرس و جو می کردید چرا برنامه اجرا نشده است.

جلیلی افزود: من می گویم اگر به مردم نقش بدهید این طور نیست که کارها متوقف شود و اگر دولت و مجلس هم کاری انجام نداد کار متوقف شود و باید مردم هم در پی این ماجرا هشدار بدهند و مطالبه بکنند که چرا کارها پیش نمی رود و من از هر دانشگاهی خواستم که قدم به قدم مباحث را دنبال کنند و سایه به سایه دنبال کنند و مؤثر باشند. وی گفت: در رابطه با اهل سنت هم من گفته ام که وظیفه دولت است که تکالیف خود را طبق شایسته سالاری و حقوق آنها انجام دهد چه آنها به من رأی بدهند چه ندهند.

در ایام انتخابات حقوق مردم تبدیل به معامله می شود

اما در ایام انتخابات حقوق مردم تبدیل به معامله می شود و باید تعامل ایجاد شود و بارها بر آن تاکید داشته ام که همه مردم باید بتوانند ایفای نقش کنند و همه ایران سرای من است. شعار من باور و رویکرد من است و می گویم هر ایرانی یک نقش پرشکوه برای همه ایرانیان و زن و مرد و اقوام مختلف یکسان است.

رفتار‌بدی‌است‌که‌ایام‌انتخابات‌حق‌اقوام‌تبدیل‌به‌ معامله‌می‌شود جلیلی با اشاره به رعایت اخلاق انتخاباتی، اظهار کرد: من توصیه ای که از ابتدای شروع انتخابات داشتم این بود که بخاطر دنیای من آخرت خود را خراب نکنید و تقوا را رعایت کنید چرا که حدود فعالیت سیاسی تقوای الهی است.

وی گفت: برخی اوقات ممکن است افرادی رفتار غلط انجام دهند. اشکال کار این است که اگر بداخالقی ها از سمت افرادی در ستاد انجام شود باید جلوی این کار را گرفت. جلیلی بابیان اینکه گاهی اوقات مشکل خود ما هستیم نه امریکا، افزود: خیلی از موضوعات را ما انجام نداده ایم. برنامه ششم در مجلس ششم و دولت دوازدهم بود. چرا این برنامه انجام نشد؟

وی تصریح کرد: کار مجلس که نقش نظارتی دارد این است که مسائلی که انجام نشده را بررسی کنند. وی با اشاره به حقوق اهل سنت گفت: هرکدام از اهل سنت حقی دارند حتی اگر رأی ندهند. این وظیفه دولت است که حق آنها را انجام دهد. رفتار بدی است که ایام انتخابات حق اقوام تبدیل به معامله می شود. باید‌بین‌مردم‌و‌دانشجویان‌برویم‌و‌در‌مورد‌مسائل‌ به‌آنها‌ صحبت‌کنیم جلیلی ادامه داد: نکات خوبی را آقای پزشکان مطرح کردند من امروز صبح در جمع فعالان اقتصاد دیجیتال شرکت داشتند و موضوع تعارض منافع را شما مطرح کردید و زمینه های پزشکی و دیگر مسائل هم این مسائل وجود دارد حرف من این است که اگر موضوع را خوب نبینیم و ناقص مطرح کنیم ناگهان می بینیم حوادث رخ می دهد مانند اتفاق های 1401 و هر ماه من در یک دانشگاه حضور پیدا می کردم و جلساتی داشتم که حداقل 3 تا 4 ساعت به طول می انجامید و تا ۶ و یا ۷ ساعت هم ادامه داشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید بین مردم و دانشجویان برویم و در مورد مسائل به آنها صحبت کنیم وقتی با همین دانشجوها در همان شرایط پرتنش و چالش صحبت می کردم به این نتیجه می رسیدیم که حرف های هم را متوجه می شویم حتی هرچند که نسبت به برخی از حرف های ما قانع نشوند.

نکته من این است که این فضاها را ما باید شکل دهیم و من در همان ایام نه فقط دانشجوها که در میان کارگران رفتم و به هپکو و یا آذراب رفتم کارگران می گفتند که چندین ماه از حقوق نگرفته اند. جلیلی افزود: در آن دوره ای که من به هپکو آذراب می رفتم دولت حاضر رقیب ما بود و همان زمان کارگر هپکو من را به آغوش گرفت و گفت خوشحالم که اینجا به مشکلات ما رسیدگی می کنید.

وقتی در ۸ سال شما رشد منفی داشته باشید و یا رشد صفر داشته باشید و متوسط رشد ۷ دهم درصد دانشجویان و دانش آموختگان می گویند که آینده شغلی ما چه می شود و اساتید دانشگاه ها نسبت به نقش خود باید احساس خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به اظهارات مسعود پزشکیان ادامه داد: راجع به همین مسئله که جناب پزشکیان مطرح کردند شعار مرگ بر منافق به پزشکیان من وقتی شنیدم بلافاصله به دوستان در ستاد گفتم که ببینید چه کسانی این کار را انجام داده است و حتما اگر  آقای پزشکان هم اعتراض نکرد شما اعتراض کنید.

جلیلی افزود: ممکن است در همین عرصه ها کسانی برای اینکه فضا را مشوش کنند چنین اقداماتی انجام دهند. بلافاصله گفتیم این مسئله پیگیری و حتما محکوم شود. جلیلی در ادامه این مناظره با اشاره به فراهم کردن سازوکاری در دولت متبوع خود برای شنیدن اعتراض مردم به مسائل مختلف بویژه اعتراض کارگری، گفت: از افتخارات نظام و اندیشه دینی است که وقتی یک کارویژه و یک وظیفه ای را برای دولت تعیین می کند، صرفا نمی گوید فقط دولت  انجام دهد بلکه تمام مردم این امکان را داشته باشند که برای انجام کارها قیام کنند.

باید‌به‌میان‌مردم‌رفت وی ادامه داد: اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست بلکه باید گفت فلان جای کار خطاست و به جایی نمی رسد. باید به میان مردم رفت. در زمان 1401 در میان دانشجویان می رفتم. زمان آقای روحانی هم در دانشگاه ها حضور داشتم و سؤالات آنها را پاسخ می دادم.

وی افزود: کارگر وقتی حرفش شنیده نشود میاید کف خیابان اما اگر درب دفتر را بازکنیم و کارگران بیایند حرف هایشان را بزنند مشکالت حل می شود. جلیلی‌تصریح‌کرد‌: صدای‌کارگر‌باید‌شنیده‌شود. جلیلی ادامه داد: در برنامه هفتم رشد هشت درصدی آمده است، اینکه خود به خود اتفاق نمی افتد باید ریز شد در حوزه های مختلف آن را پیگیری کرد و باید مأموریت تعریف کرد حتی برای دانشگاه ها، به دانشگاه ها اعلام کنیم که در کنار تعیین استاد و درس و ... در موضوع خاص کشور مثال ارزآوری نیز نقش ایفا کنند.

به‌صورت‌کلی‌مردم‌می‌گویند‌سرعت‌اینترنت‌کم‌ است جلیلی در ادامه مباحث مطرح شده در مناظره رو در رو در رابطه با صحبت های پزشکیان در رابطه با اعتراض ها ادامه داد: اتفاقا موضوع خوبی را بیان کردند و مردم می خواهند روز جمعه انتخاب کنند و سؤال اصلی این است که پس رئیس جمهور در این رابطه چه نقشی باید ایفا کند و چه کاره است اگر به قول آقای دکتر وزیر و مدیر کل و غیر قانون را اشراف ندارند و به تبع آن اجرا نمی کنند حالا مردم می خواهند رئیس جمهوری انتخاب کنند که دیگر وزیری را بر روی کار بیاورد که برنامه را بخواند و به آن منتظم باشد و قدرت اجرای آن را هم داشته باشد همچنین رئیس جمهوری باشد که بتواند ماهانه و در بازه های زمانی ۶ ماهه به مردم پاسخ بگوید که برنامه ها تا چه حد پیش رفته است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: حرف من این است که اگر در برنامه کشور مثل برنامه هفتم که رشد ۸ درصدی را قانون کرده است این موضوع به خودی خود انجام نمی شود بلکه وزرای مختلف نظیر کشاورزی علوم و صنعت باید به آن اشراف داشته باشند. تفکیک هر کسی بداند که برای تحقق این رشد چه فعالیتی را باید انجام دهد. جلیلی در رابطه با فضای مجازی و این موضوع که پیش از این گفته بودید به دنبال مسئولیت در فضای مجازی هستید تفاوت آن را با محدودیت بیان کنید، افزود: از مسائلی که ما در مورد رفاه مردم صحبت می کنیم با فضای مجازی شکل می گیرد و مهمترین نکاتی که باید دولت برای آن برنامه داشته باشد همین فضای مجازی است.

وی گفت: به صورت کلی مردم می گویند سرعت اینترنت کم است و گاهی هم مسئله این است که استفاده شایسته از اینترنت هم نیازمند داشتن سرعت مناسب است و سرعت اینترنت موبایل را باید حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت را تا ۵۰ برابر افزایش سرعت دهیم و این بر اساس محاسبات مطرح می کنم و معتقدم برای آنکه از هر چیزی که بخواهیم استفاده حداکثری داشته باشیم نظیر آزادی باید برای آن موارد تعیین کنیم مانند آنکه در جاده هم برای میزان سرعت قاعده وضع می کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: در عرصه های مختلف اگر ما مسئولیت پذیری را البته طبق قانون و نه به شکل سلیقه ای اجرا کنیم و قانونمان هم مرتب تغییر نکند. حتما ً کمک می کند و همین فضای مجازی یکی از افتخارات ما خواهد بود. جلیلی، گفت: من امروز در جمع فعالان اقتصادی عرصه دیجیتال بودم می گفتم که بسیاری از کارها را خودمان انجام می دهیم کافیست که دولت مانع ایجاد نکند و دولت باید در بحث تنظیم گری ورود کند. کافیست دسر رو برای مردم فراهم کنید و در واقع ادارات و وزارتخانه های ما باید پناهگاه مردم باشند این طور نباشد که مردم بگویند که حالا این هفت خان را چگونه رد بکنیم و یا خدا نکند که کار ما به اداره ها بیفتد.

وی در رابطه با موضوع فضای مجازی گفت: باید در این رابطه برنامه مشخص داشته باشیم و به مردم بگوییم که می خواهیم چه کار انجام دهیم و نگاه ما این است که می خواهیم در فضای مجازی مصرف کننده باشیم یا تولید کننده باشیم یا مصرف کننده نگاهمان به سکوهای خارجی باشد یا داخلی و منظور من این نیست که اصال از سکوی خارجی استفاده نکنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: بحث من این است که چرا پول اینترنت که از مردم گرفته می شود و محتوا تولید کرده اند این پول به مردم پرداخت نمی شود و صحبت من این است که باید ۱۰ درصد از این پول به مردم پرداخت شود و این خودش فرصت زیادی ایجاد می کند و منبع درآمد و اشتغال برای مردم می شود که به تولید محتوا پرداخته باشند.

جلیلی در پاسخ به پزشکیان که به موضوع تولید داخلی به خودرو ساخت داخل اشاره کرد در رابطه با فضای مجازی و سکوهای داخلی، گفت: باید این چرخه باز بشود و همه باشد اما باید برای تولید کننده داخلی جایگاه درست و آن را جانمایی کنیم. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کار مجلس و نهادها اتفاقا نظارت ً است و آقای دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس بودند که به همین مسائل رسیدگی کنند که چرا قانون اجرا نشده است.

مخصوصا در عرصه ای که تخصص خودشان بودند  و ایشان وزیر بهداشت بودند و باید پیگیری می کردند که چرا فقط 3۰ درصد نظام سلامت اجرا شده و باقی قوانین اجرا نشده است و اتفاقا همین جا جایی است که من به نقش مردم تاکید دارم؛ یعنی اگر شما به مردم نقش دهید آن موقع اگر مجلس و دولت در وظیفه خود کوتاهی کند این طور نیست که کار تعطیل شود و بعد پنج سال بگویید 3۰ درصد کار انجام نشد.

باید‌برای‌آن‌برنامه‌داشته‌باشیم جلیلی افزود: بعد نیز مردم هم باید بتوانند این هشدار و پیگیری و مطالبه را داشته باشند که این طرح سالمت و غذایی، کشاورزی چرا پیش نمی رود. آنچه ما از هر دانشگاهی خواستیم که بشود دولت سایه همین بود که قدم به قدم مباحث را دنبال کند و مؤثر باشد و بر آن کار کند. وی در ادامه در مورد فضای مجازی گفت: اگر گفته می شود فضای مجازی یک فرصت است باید برای آن برنامه داشته باشیم و به مردم بگوییم که چه برنامه ای داریم.

نباید زمان را از دست داد

جلیلی افزود: یک نگاه این است که می خواهیم در فضای مجازی مصرف کننده باشیم یا تولید کننده؟ نگاهمان به سکوهای خارجی باشد نه اینکه از سکوی خارجی استفاده نکنیم. جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در رابطه با اینکه پایگاه حزبی ندارد و به محفل های جناحی عالقه ندارید آیا این به این معناست که شما با کار تشکیلاتی مخالفید و فرایند تصمیم سازی و دولت آینده شما چه خواهد بود گفت: برای اداره کشور این طور نیست که کسی علامه دهر باشد راهش این است که جلسات کارشناسی و بحث های مختلف برگزار شود و در آنها به تصمیم برسیم.

وی، ادامه داد: دانشگاه فرق می کند ما از مقام رئیس جمهور صحبت می کنیم و این با رئیس دانشگاه تفاوت دارد که بگوید این نظر را قبول داشته باشد یا نه و رئیس جمهور باید تصمیم بگیرد و در موضوعات مختلف باید کارهای کارشناسی را پیش از ورود به عرصه ریاست جمهوری انجام داده باشد از نظام سلامت گرفته تا سیاست خارجی لازم است نگاه های مختلف را شنیده باشیم و به جمع بندی رسیده باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: می گویند که شما به گرده های سیاسی علاقه ندارید در این رابطه در تمام دنیا افرادی وجود دارند که مسائل را پیگیری می کنند و در مورد آن تصمیم گیری می کنند و حرف من این است که در این گرده ها آنچه که به مصلحت کشور است خروجی نخواهد داد به حرف من این است که محدود به یک گعده و محفل نباشند و همه مردم باید مشارکت کنند. جلیلی افزود: می شود که بر اساس چند لابی و دوست و رفیق صحبت کرد و باید رئیس جمهور بتواند در مقام اجرا تصمیم بگیرد و برای اینکه موفق باشد باید بتواند به موضوع اشراف داشته باشد و بتواند تصمیم صحیح و به موقع را در لحظه اتخاذ کند اما اگر دچار تزلزل و تردید شود و بگوید که حالا باید بگوییم که بررسی شود حتما زمان را از دست خواهیم داد و خیلی از فرصت ها و زمان ۸۰ میلیون نفر از دست می رود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ردیاب زیر پوستی سگ
ساخت بتن سبک در خانه
بهترین قالیشویی کدام است؟
گران ترین پارچه چادر مشکی چیست؟
۹ روش انتقال پول از کانادا به ایران
انتخاب بهترین آجر مناسب برای نمای ساختمان
کنایه سنگین زاکانی به نزدیکان پزشکیان +فیلم
لاف روحانی برای پزشکیان درباره رشد ۱۴ درصدی اقتصاد/ پزشکیان روحانی را هم به اعدام تهدید می‌کند؟ +فیلم
پزشکیان علیه پزشکیان +فیلم
گشت ارشاد مصوبه کدام دولت بود؟!
آخوندی وزیر دولت آینده پزشکیان کیست؟ +فیلم
دولتمردان مسعود پزشکیان را بیشتر بشناسید +فیلم
تغییر موضع پزشکیان مثل آب خوردن !+فیلم
ازدواج، بهانه‌ای برای اغفال
اسرائیل ۸۶۷۲ دانش‌آموز و دانشجوی فلسطینی را به شهادت رسانده است
فرصت ۳ روزه بیرانوند و ترابی برای بازگشت به پرسپولیس!
پیروزی ترامپ یعنی پایان جنگ اوکراین
جلیلی: ملت کوچکترین جسارت را به سردار سلیمانی بر نمی‌تابد
طوفان دانشجوی ترک زبان علیه پزشکیان +فیلم
شکایت بهادری جهرمی از محسن برهانی
تفاوت قیمت ورق روغنی و ورق سیاه چیست؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top